اهداف پشت‌پرده آمریکا در انتخابات پاکستان
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

آمریکا به‌خاطر اوضاع کنونی خود در افغانستان و برنامه‌های آتی‌اش در این کشور، اهداف خاصی را در انتخابات پارلمانی پاکستان دنبال می‌کند.

خبرگزاری فارس: اهداف پشت‌پرده آمریکا در انتخابات پاکستان
 

 یک روزنامه پاکستانی در مقاله‌ای به اهداف پشت پرده آمریکا در انتخابات آتی این کشور پرداخته است.

در این مقاله که به قلم «سیف‌الله خالد» تحلیلگر پاکستانی در روزنامه اردو زبان «امت» منتشر شده، چنین آمده است:

از یک طرف مردم پاکستان در آستانه انتخابات هستند از سوی دیگر عوامل خارجی به دنبال تأثیر گذاری بر تحولات سیاسی این کشور هستند.

در حال حاضر اوضاع بسیار وخیم است زیرا به موقع برگزار شدن یا تعلیق انتخابات در پاره‌ای از ابهام قرار دارد.

آمریکا تمام توان خود را به کار برده تا انتخابات پاکستان را به حالت تعلیق در‌آورد. این کشور سعی دارد تا قبل از اینکه از خروج نیروهایش در افغانستان، انتخابات در پاکستان برگزار نشود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا و انگلیس سعی دارند انتخابات پاکستان را به چالش بکشند.

آمریکا و انگلیس با برگزاری یک نشست ویژه در کنسولگری آمریکا در لاهور به دنبال رصد اطلاعات مربوط به انتخابات و تأثیر‌گذاری بر تحولات هستند.

«نینا ماریه» سرکنسول آمریکا در لاهور با همکاری «ظاهر‌خان ‌‌درانی» مشغول فعالیت است که البته هر چند وقت یک بار هیئتی از واشنگتن به پاکستان آمده و با کنسولگری همکاری می‌کنند.

طبق اطلاعاتی که روزنامه امت به دست آورده است بین کسانی که از آمریکا وارد پاکستان می‌شوند «رابرت میندیز» بیشتر ین سفر را به این کشور داشته است.

برنامه «مونیتورینگ» آمریکا و انگلیس در پاکستان

این در حالی است که «ریچارد اولسون» سفیر آمریکا در پاکستان و همچنین سفیر انگلیس از طریق لاهور بر انتخابات نظارت دارند.

«مونیتورینگ» آمریکا و انگلیس در لاهور چند هدف اصلی را دنبال می‌کند:

1- اجازه داده نشود احزاب طرفدار تفکرات افراطی و ضدآمریکایی به قدرت برسند.

2- از متحد شدن افراطیون و مخالفان غرب با احزاب بزرگ پاکستان مانند حزب «مسلم‌لیگ نواز» جلوگیری شود

3- از مشکوک شدن به آمریکا برای تأثیر‌گذاری در انتخابات پاکستان جلوگیری شود.

بزرگترین پیروزی آمریکا در پاکستان همکاری با وزیر امور خارجه انگلیس برای انتخاب «نجم ستهی» کارشناس معروف به عنوان سروزیر ایالت «پنجاب» بزرگترین ایالت پاکستان است.

عملیات مانیتورینگ و نظارت بر انتخابات که توسط آمریکا هدایت می‌شود با استخدام جاسوس در حزب مسلم‌لیگ نواز، «حزب تحریک انصاف»، حزب «جماعت اسلامی» و «حزب مردم پاکستان» فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد.

ابتدا با کمک «چودری نثار علی خان» رهبر اپوزیسیون و از اعضای حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف از متحد شدن حزب «جمعیت علمای اسلام» (شاخه فضل‌الرحمن) با حزب مسلم لیگ نواز جلوگیری به عمل آمد.

نفوذ جاسوسان آمریکایی به درون احزاب پاکستان

احزاب مذهبی و حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و بنابراین فعالیت زیادی برای به توافق نرسیدن حزب تحریک انصاف و حزب مسلم لیگ نواز با احزاب مذهبی انجام شد. احزاب مورد نظر زمانی پیشنهاد متحد شدن با حزب جماعت اسلامی را مطرح کردند که این حزب از متحد کردن احزاب مذهبی نا‌امید شده بود.

اعضای حزب تحریک انصاف و حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز شریف هنوز سردرگم هستند که چرا برخلاف همیشه نتوانسته‌اند با احزاب مذهبی و سایر احزاب به توافق برسند.

طبق گزارشات موثق، در هر یک از تیم‌های مذاکره کننده احزاب سیاسی مذکور یک جاسوس آمریکایی حضور داشته است.

همچنین این روزها منزل نینا ماریه سر‌کنسول انگلیس در لاهور به مرکز مذاکره و ائتلاف احزاب سیاسی پاکستان مبدل شده است.

سیاستمداران پاکستانی مدام به این موضوع فکر می‌کنند که چرا آمریکا و انگلیس با این همه نفوذی که بین احزاب سیاسی پاکستان دارند به دنبال توقف یا به تعلیق در آوردن انتخابات می‌باشند.

ریچارد اولسون در سفر به لاهور تمام تلاش خود را برای منصرف کردن حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف،حزب تحریک انصاف و حزب مردم از شرکت در انتخابات به کار برد.

بهانه اولسون برای به تعویق انداختن انتخابات مشکلات اقتصادی پاکستان بود.

در این بین، «علم‌ خان»، در حزب تحریک انصاف، «جهانگیر بدر» در حزب مردم و «محمد مهدی» در حزب مسلم‌لیگ با آمریکا همکاری کردند.

پاکستان متشنج، برگ برنده آمریکا در افغانستان

این در حالی است که حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف پیشنهاد آمریکا برای به تعویق درآوردن انتخابات را رد کره و مبارزات انتخاباتی خود را افزایش داد. حزب تحریک انصاف نی پیشنهاد آمریکا را رد کرد و حزب مردم پیشنهاد آمریکا را مشروط به هماهنگی با حزب عوامی ملی و حزب متحده قومی دانست.

آمریکا و انگلیس در تلاش هستند که انتخابات پاکستان را حداقل تا پایان سال 2014 به تعویق بیندازند.

آنان سعی دارند تا زمانی که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج نشده‌اند اوضاع پاکستان متشنج باشد و دولت مقتدری قدرت را به دست نگیرد.

به همین علت، این کشورها درصددند تا شبه‌نظامیان بلوچ را برای حمله به ستادهای انتخاباتی تجهیز کنند.

این در حالی است که مقامات پاکستان معتقدند که برگزاری انتخابات برای آرام کردن اوضاع بلوچستان بسیار ضروری است و اگر انتخابات به حالت تعلیق درآید نمی‌توان از پیامدهای منفی آن در بلوچستان جلوگیری کرد.


May 5th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی